JanuárFebruárMárciusÁprilisMájusJúniusJúliusAugusztusSzeptemberOktóberNovemberDecemberNemzeti ünnepekEgyházi ünnepekJeles napokKiemelt magyar napokVilágnapok, nemzetközi napokEseményekMozgó ünnepekTeljes évTeljes év
  
ma: 2018. november 13.Névnap: Szilvia
    
 
Hónapok
 

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.


KORDA DEZSŐ (Kisbér, 1864. jan. 8. – Zürich, 1919. ápr. 1.): mérnök, az első elektromos autó konstruktőre.

Egyetemi tanulmányait 1885-ben Budapesten végezte. Franciaországban és Svájcban működött: egyik alapítója a Societé Electro-Chimie de Basel és igazgatója a Société de Fives-Lilles villamossági gyárnak. A zürichi egyetemen magántanári képesítést nyert. Fő működési területe a híradástechnika, a nagyfrekvenciájú technika és a fémkohászat volt. Úttörő eredményeket ért el az elektroötvözetek (pl. ferroszilícium) előállítása terén, ő szerkesztette az első elektromos automobilt s ő tekinthető a forgókondenzátor feltalálójának. Duna-szabályozási terveket készített s matematikai tanulmányokkal is foglalkozott.

Postakocsin érkezem - Magyar hőskor
(részlet)

 

Az automobil megjelenése

 

Az 1870-es években a szabadalmi hivatalt már valósággal elárasztották a „ló nélküli szerekkel" kapcsolatos találmányok. Az elsősorban gőzhajtású félreértések mellett Wessely György kocsikészítő Colonet típusú járművéről érdemes szólnunk, ami a bicikli, az eke és a zsebóra szerkezetének kevercse volt. Külsőre leginkább egy kisebb méretű, kerekekkel fölszerelt birodalmi lépegetőre emlékeztetett, igaz, ennek három lába volt. Minden bizonnyal a robusztus külső, valamint a teljesen feleslegesen túlbonyolított mozgó szerkezet kelthette fel a hadsereg érdeklődését; mi mással magyarázhatnánk, hogy a találmány hosszú évekig hadititoknak minősült.

Az automobil megjelenése után azonban véget ért a flúgos futam, a hazai szakemberek figyelme a belső égésű motorok felé fordult. Igaz, hogy a Rey testvérek utoljára még kiengedték a gőzt petróleummal hajtott kazántüzelésű járművük bemutatásakor, Korda Dezső pedig elkészítette az elektromos autót, de a jövő hírnökei sokkal inkább Hóra Nándor kerékpárbajnok úgynevezett „quadcikli”-je, Szám Géza órás és ékszerész, valamint Csonka János háromkerekű motoros járművei voltak.

 

gördítősávgördítőgomb
Ünnepcsoportok
Neumann Kht.Color Plus MultimediaIsmertetőImpresszum© CopyrightFőoldal