JanuárFebruárMárciusÁprilisMájusJúniusJúliusAugusztusSzeptemberOktóberNovemberDecemberNemzeti ünnepekEgyházi ünnepekJeles napokKiemelt magyar napokVilágnapok, nemzetközi napokEseményekMozgó ünnepekTeljes évTeljes év
  
ma: 2018. október 17.Névnap: Hedvig, Hédi
    
 
Hónapok
 

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.


SZTRÓKAY ISTVÁN, (Tolmács, 1869. aug. 4. – Budapest, 1938. júl. 24.): mérnök, a budapesti városi közlekedés szakértője.

Oklevelét a budapesti műegyetemen szerezte. Pályafutását a budapesti Városi Villamos Vasútnál kezdte. Részt vett a földalatti vasút tervezésében és építésében. A lóvasút villamosításakor, mint a budapesti Közúti Vaspályatársaság alkalmazottja irányította az átalakítási munkálatokat. Tervet készített a budapesti gyorsvasút-hálózat kiépítésére (1913, 1921). Az első világháború után, mint a Budapesti Egyesített Városi Vasutak vezérigazgató helyettese memorandumot dolgozott ki a fővárosi vasutak megváltására, ennek alapján alakították meg a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaságot (BSZKRT). A BSZKRT vezérigazgató-helyetteseként irányította az 1920-as években végrehajtott műszaki rekonstrukciót, többek között az áttérést az egységes felső vezetékes áramvezetési rendszerre. Egészségi állapota miatt 1929-ben nyugdíjba vonult. Német, francia és magyar nyelvű tanulmányokban foglalkozott a városi közlekedés kérdéseivel.

A budapesti metró története
(részlet)

 

Időközben a világban egyre önállóbbá váltak a metróhálózatok a vasúttól, bár a kapcsolatokra ezután is figyeltek. Változatlan maradt azonban, hogy a vonaltervekkel a főbb közlekedési útvonalakat igyekeztek követni, hiszen az építés technológiájaként a kiásás, szerkezetépítés, visszatemetés volt az igazán járható. A húszas évek elejére már 14 városban volt metró a világon, gyűltek a tapasztalatok. Ezt tükrözte Sztrókay István 1921-ben született terve, mely a közben milliós létszámot meghaladó Budapestnek 70 km-es hálózatot javasolt. Vonalai a ma is meglévő fő közlekedési tengelyeket követik és a városrészközpontokban végződnek. Ez a terv is mutatja, hogy abban az időben a forgalomtechnikai tervezés és a számítási módszerek még hiányoztak.

 

Forrás: A 4-es metró hivatalos honlapja
gördítősávgördítőgomb
Ünnepcsoportok
Neumann Kht.Color Plus MultimediaIsmertetőImpresszum© CopyrightFőoldal