| ||||||||||||||||||
![]() | – ![]() Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült. A nemzetközi hírű motortervező gépészmérnök, SKLENÁR JÁNOS (Budapest, 1884. jún. 13. – Budapest, 1954. máj. 9.) Budapesten szerzett oklevelet, majd az első világháború alatt Fischamenden, a katonai légügyi motorkísérleti állomáson teljesített szolgálatot. Itt foglalkozott először a belső égésű motorok vezérlésének új megoldásaival. A szelep nélküli, gömbtolattyús motorok első kísérleti példányai már az 1920-as években biztató eredményeket mutattak. Hatásfokuk lényegesen jobb volt a hasonló méretű, hagyományos csillagmotorokénál. Az itthoni kedvezőtlen gazdasági viszonyok valamint a munkája iránt tapasztalt közömbösség miatt tíz évig külföldön, Németországban, Franciaországban és Svédországban dolgozott. Tökéletesítette gömbtolattyús vezérlését; 35-1000 lóerőig terjedő teljesítménnyel épültek Sklenár-motorok. Egyik konstrukciójára a francia tudományos akadémiától kitüntetést kapott. A második világháború kitörésekor hazatért, de ekkor a politikai helyzet, a háborús termelés nem kedvezett a további kísérleti munkáknak. 1945 után a műegyetem műhelyében folytatta kutatásait, de munkáját tervei szerint befejezni nem tudta. Motorjait a világ számos helyén, műszaki múzeumokban őrzik. | ![]() ![]() | ![]() | |||||||||||||||
|