
Juhász Gyula (Az Ady Endre, a Hortobágy poétája c. diafilm részlete)
JUHÁSZ GYULA (Szeged, 1883. április 4. – Szeged, 1937. április 6.): költő.
Élete nagy részét szülővárosában töltötte. 1893–1902 között a szegedi piarista
gimnázium tanulója volt. 1899. május 21-én jelentek meg első versei a Szegedi
Naplóban. 1902-től A pesti egyetem magyar–latin szakos hallgatója. Barátságot
kötött Babits Mihállyal, Kosztolányi Dezsővel, Oláh Gáborral. A
Négyesy-szeminárium titkára. 1908 februárja és 1911 májusa között a nagyváradi
premontrei gimnázium ideiglenes tanára. A város pezsgő szellemi élete kedvezően
hatott rá. Megismerte Sárvári Anna (1887–1938) színésznőt. 1914. március 6-án a
pesti Nemzeti Szállóban mellbe lőtte magát. 1917-ben idegbetegségével kezelték a
budapesti Moravcsik-klinikán. Magyar nyár 1918
című versében és vezércikkeiben hangot adott forradalmi várakozásának. November
22-én tagja lett a szegedi Nemzeti Tanácsnak. 1919. március 24-én Forradalmi kiskáté című írásában köszöntötte a
vértelen proletárforradalmat. Április 8-án a szegedi színház direktóriumának
tagjaként új műsorpolitika megvalósításához kezdett, de a francia megszállás
alatt levő Szegeden már április közepén fölülkerekedő ellenforradalom elüldözte
a színház éléről; tanárgyűlésen bántalmazták. Életét derékba törte a bukás.
Nyugdíjat nem kapott; verseivel, cikkeivel kereste kenyerét. 1929. január 18-án
elsők közt jutalmazták Baumgarten-díjjal (1930-ban és 1931-ben is megkapta). A
siker megbénította. Az év nagy részét a budai Schwartzer-szanatóriumban
töltötte. Veronállal vetett véget életének.
A Nyugat-nemzedék nagy költői közt sajátos helyét költészetének közösségi
mondanivalója, népi jellege adja. Költészetének fejlődésvonala életében
megjelent köteteiből kevéssé ismerhető meg, mert anyagi és politikai okokból
életművének kisebb részét tartalmazzák, és megtévesztő időrendet sugallnak.
Második verseskötetében (Új versek, 1914) saját
hangjára talált. Szerelmi költészete kezdettől a reménytelen vágyakozást fejezi
ki „az élete kudarcát” hozó örök asszony iránt; ennek az érzésének Anna csak
tárgyat és igazolást adott. Júlia-versei a hála és a lelki béke dalai, de ezt a
hangot nem variálhatta sokáig: így tért vissza 1923 után az örök Annához.
„Magyar versei” végigkísérték életét. A szegényparasztság sorsát elsíró „tápai
versei” ciklust alkotnak. Költészetének terjedelmes része a magyar kultúra és a
magyar táj ihletését őrzi. Korai publicisztikájában gyakori az élesen
antiklerikális bírálat. Krisztusban az isteni magaslatra emelkedett embert
csodálta. Keresztény bűntudata örök harcban állt a pogány életvággyal. A
Mária-kultusz beszüremlett Anna-verseinek hasonlatkincsébe. Népi katolicizmusa a
szegényparasztság fölszabadulási vágyát is magába foglalja (A tápai Krisztus, 1923). Megközelítőleg 1300
verséből majdnem 300 szonett. Ő honosította meg a villoni balladaformát a magyar
irodalomban (Ódon ballada, 1907). Verselése
laza, dalszerű; zenéje uralkodik a mondanivalón; jambusainak dallama is bánatot
sugall. Kisregénye (Orbán lelke, 1924) és szinte
valamennyi elbeszélése önéletrajzi érdekű.
Neumann-ház – Irodalmi Szerkesztőség (Péter László szócikke alapján: Új
Magyar Irodalmi Lexikon, CD-ROM, 2000)