
Füger, Friedrich Heinrich: Batsányi János képmása, 1808 (A Magyar történelmi arcképcsarnok c. diafilm részlete)
BATSÁNYI JÁNOS (Tapolca, 1763. május 9. – Linz, 1845. május 12.): költő,
tanulmányíró, folyóirat-szerkesztő.
Gimnáziumi tanulmányait Keszthelyen, Veszprémben és Sopronban, a filozófiai
tanfolyamot 1783-tól Pesten, a piaristáknál végezte. Joghallgatóként Orczy
Lőrinc házába került, mint a neves költő fiának tanulótársa, s bekapcsolódott a
kibontakozó pesti irodalmi és színházi életbe. 1787-től az Orczy család
támogatásával Kassán, a kamaránál gyakornok, majd írnok. Valószínűleg itt lett
szabadkőműves. Kazinczy Ferenccel és Baróti Szabó Dáviddal megalapította a
Magyar Museum (1788–1792) című lapot, és a második számtól egyedül
szerkesztette. 1793-ban forradalmi versei miatt elvesztette állását, elhagyta
Kassát. 1794. szeptember 10-én a jakobinus szövetkezésben való részvétele miatt
Budán elfogták, egy évi fogságra ítélték, és Kufsteinbe szállították. 1796.
május 23-án szabadult, Bécsben telepedett le hivatalnokként, és részt vett a
művészeti életben. 1805-ben feleségül vette Baumberg Gabriellát, a neves osztrák
költőnőt. 1809-ben átjavította és a kiáltvány hangját kiélező közbeszúrásokkal
egészítette ki Napóleon proklamációját a magyarokhoz. A Bécsből kivonuló francia
csapatokkal Párizsba ment, 1815. augusztus 5-én a Párizst megszálló osztrák
katonaság elfogta, Spielberg várbörtönébe szállította. 1816. augusztus 14-én
szabadult. Ezután Linzben élt. A Magyar Tudós Társaság 1843-ban levelező tagjává
választotta.
A Magyar Museum szerkesztőjeként mint vezető szerepre hivatott irodalomszervező
lépett föl. A fordításról (1787–1789) című
tanulmányában vallotta, hogy lehetséges, sőt kívánatos a tartalmi és formai
szempontból egyaránt hű fordítás. Rájnis József vitacikke alkalmat kínált
számára, hogy elkülönítse a fordítást az utánzástól, s megvédve Baróti Szabó
Milton-fordításait, szakított a deákos klasszicizmus ízlésével. Folyóiratának
Bé-vezetésében (1788) az irodalmat a nemzeti
lét minősítőjeként határozta meg, s ezért ápolására, Bessenyei Jámbor szándékának megjelenése előtt, tudós
társaság létrehozását javasolta.
Költészete a nemesi reformizmus jegyében bontakozott ki. A franciaországi változásokra (1789) című híres
epigrammája a tömörítés remeke. Forradalmi ihletének kibontakozása a
felvilágosult rendiségtől eljuttatta a polgári reformtörekvésekig, s az egységes
és oszthatatlan haza fogalmáig. A látó (1792)
című verse a világ megújulását a francia forradalom eszményeinek hatására a
közeli jövőbe helyezi. Az európai hadakozásokra
(1792) című költeménye jelzi, hogy hazájának sorskérdéseit nemzetközi
összefüggésekben szemlélte. „Kufsteini elégiái”-ban teljesen szakított a barokk
poétika imitációtanának követelésével, és a belső élmény megragadására
törekedett. E versei ciklust alkotnak; egy részüket Batsányi János
költőbarátjának és rabtársának, Szentjóbi Szabó Lászlónak szenvedései ihlették
(Gyötrődés), másik részüknek lírai hőse maga
a költő. Bécsi éveinek főműve a Der Kampf (A
viaskodás, 1799–1809); középpontjában az erény és igazság győzelméért küzdő
ember áll. A mű költői beszámoló válságának legyőzéséről és új, bonapartista
világképéről. Munkásságának utolsó negyedszázadában, elszakadva a hazai irodalmi
élettől, még néhány fontos művet alkotott ugyan, de új értéket már nem hozott
létre. A magyar tudósokhoz (1821) című
tanulmányában, Kazinczy-ellenes éllel, támadta a túlzó neológiát. A magyar költő idegen, messze földön egy
ihletett lelkiállapot bensőséges rajza után a segítségül hívott Múzsa által
költőtársait, Baróti Szabót és Kisfaludy Sándort köszönti. Egész életében
foglalkoztatta a nemzeti hőskultusz eszményképének tekintett Osszián műveinek
lefordítása, de munkájának csak hét részlete ismeretes, ezekből életében négy
jelent meg. Többször megkísérelte verseit kötetben kiadni, de erre csak 1827-ben
(Batsányi János Versei) és 1835-ben (Batsányi
János Poétai Munkáji) kerülhetett sor.
Batsányi János első forradalmár költőnk, aki a személyesség addig nálunk nem
tapasztalt hőfokát érte el. A magyar felvilágosodás rendi, majd polgári
változatát képviselte, bonapartizmusa pedig fejlődéstörténeti kapocs a jakobinus
eszmék és a liberalizmus között. Az antikvitás szellemét a bárdköltő nemzeti
ihletével egyesítette. Mindhárom korabeli versrendszert alkalmazta, s a
gondolatritmus első hazai tanulmányozói közé tartozott.
Neumann-ház – Irodalmi Szerkesztőség (Nagy Imre szócikke alapján: Új Magyar
Irodalmi Lexikon, CD-ROM, 2000)