
Szabadság híd (korábban: Ferenc József híd)
Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal
együttműködésben készült.
A világ egyik legszebb konzolos hídját, a Ferenc József (ma: Szabadság) hidat,
amely a Fővám és a Gellért teret köti össze, 1896 október 4-én nyitották meg
névadója, a király jelenlétében.
A híd építését – az Erzsébet hídéval együtt – egy 1893-ban hozott törvény
rendelte el. A két híd terveire nemzetközi pályázatot írtak ki, melyet a II.
díjas Feketeházy János nyert meg. Neve manapság kevéssé ismert, pedig a szakma
őt tartja hazánk legnagyobb hídtervező mérnökének. Jelentős munkái közé tartozik
a fiumei első hazai forgóhíd, a szolnoki vasúti Tisza-híd, a komáromi Duna-híd
és a szegedi közúti Tisza-híd. A Ferenc József híd élete főművének tekinthető,
bár megvalósítása tervezőjének nem kevés keserűséget és bonyodalmat okozott;
ugyanis terveit az ő bevonása nélkül átdolgozták, a kivitelező és a tervező
között éles viták zajlottak. Végül a híd szépsége általános elismerést aratott
itthon és a nemzetközi szaksajtóban is. Legöregebb budapesti Duna-hidunk; ma már
a Világörökség része. Egyben Budapest legrövidebb hídja is: hossza 333,6 m.
Háromnyílású, konzoltartós, rácsos vasszerkezetű; építésének idején vadonatúj
megoldás volt a Gerber-tartó, azaz a kéttámaszú befüggesztett tartóelemek
bravúros alkalmazása. Jellegzetessége a Nagy Virgil által tervezett kapuzatokat
díszítő történelmi magyar címer, illetve a pillérek kapuzatának tetején ülő
turulmadarak. A hagyomány szerint a legutolsó szöget maga Ferenc József verte
be. A hídfőknél négy vámszedőház épült; ezek közül a budai oldaliak már
nincsenek meg. A hidat 1945 január 16-án a visszavonuló német csapatok
felrobbantották; a háború után elsőként épült újjá és Szabadság híd néven
nyitották meg.
Magyar Szabadalmi Hivatal (Források: Palotás - Medved - Nemeskéri – Kiss –
Traeger: Hidak, Budapest Lexikon)