Ma 2025. május 20. kedd, Bernát, Felícia napja van.
Szám Géza születésnapja – 1866
1866. január 20.

SZÁM GÉZA (Pest, 1866. január 20. – Budapest, 1948. november 10.): mechanikus, ezermester, az automobilizmus egyik korai úttörője.
Csonka János és Hóra Nándor után a harmadik magyar autótervező. Órásmesterséget tanult, de felszabadulása után, franciaországi tanulmányútja során érdeklődése az autógyártás felé fordult. Hazatérve önálló mechanikai műhelyt nyitott, melyben főleg oktatási eszközöket készített. 1898-ban kezdett kerékpárokat, tricikliket és motorkerékpárokat, majd 1900-ban autókat készíteni. Első autójával az 1901. évi első magyar autóversenyen 2. helyet ért el, s 1902-ben és 1904-ben ismételten eredményesen szerepelt a Magyar Posta gépkocsipályázatán. Nagyobb megrendeléshez azonban nem jutott, s autóinak sorozatgyártását nem tudta megvalósítani. Később műhelyét szervizüzemre rendezte be.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Évfordulóink 1991. MTESZ; Magyar életrajzi lexikon; MEK)

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.

Bödők Zsigmond: Magyar feltalálók az automobilok történetében
(részlet)

Ebbe a sorba tartozik viszont SZÁM GÉZA (1866–1948) mechanikus és órásmester. Franciaországi vándorlása során fordult az érdeklődése az autótervezés irányába. Hazatérve mechanikai műhelyt nyitott, és 1898-tól kerékpárokat, tricikliket és motorkerékpárokat kezdett el gyártani, majd 1900-tól benzinmotoros autókat is szerelt össze. Autójával 1901-ben, az Első Magyar Automobilkiállítás alkalmával megrendezett autóversenyen második helyezést ért el. A kocsigyártást egy ideig még folytatta, de nagyobb megrendelésekhez nem jutott, így vállalkozásával fokozatosan felhagyott. Érdekességként említjük meg, hogy 1905-ben Olaszországban szabadalmaztatott egy szerkezetet „csúszásgátló szerkezet pneumatikok részére” címen, ami kísértetiesen hasonlít a mai hóláncokra.

Bálint Sándor: Autógyártás Magyarországon 
(részlet)

Miközben Csonka János egymás után rukkolt ki járműveivel, Szám Géza és Hóra Nándor is bemutatta három és négykerekű automobiljait. Szám Géza, a posta megbízására Express csomag és levélszállító kisautót szerelt össze 1902-ben.

Járműve 250-350 kg teher szállítására volt alkalmas, a posta tapasztalatai szerint, a 3, 5 LE-s motorjával Buda meredek útjain is felkapaszkodott. Míg Szám Géza inkább haszonjárművek építésében jeleskedett, Hóra Nándor kisebb-nagyobb személyautókat állított össze.

Kapcsolódó ünnepek