Ma 2025. május 21. szerda, Konstantin napja van.
Gyengő László születésnapja – 1841
1841. április 20.

GYENGŐ LÁSZLÓ (Győr-Alsóváros, 1841. április 20. – Budapest, 1884. november 29.): mérnök, vasútépítési szakember, a párizsi Eiffel-cég magyarországi képviselője.
A Pest–Losonc, Pest–Hatvan szakaszok, továbbá az Ungvár felé vezető, és a Dél-Magyarországot átszelő vasútvonalak építésében vett részt. Az Eiffel cég képviseletében a Nyugati-pályaudvar és a szegedi Tisza-híd építését felügyelte. Részt vett a Tisza-szabályozás munkálataiban is. Életének utolsó évében a szabadelvű párt országgyűlési képviselőjévé választották.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Évfordulóink 1991. MTESZ)

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.

Tóth Ede: A Nyugati pályaudvar
(részlet)

Az 1871: 42. tc. alapján kezdődő nagy körúti építkezés során 1874-ben az új út tervezett nyomvonalát keresztező épületét lebontásra ítélte. 1874-ben a pályaudvar csarnoképületét lebontották, és August W. De Serres az Osztrák–Magyar Államvasutak bécsi központi építészeti tervezőjének tervei alapján új pályaudvart építettek. Az új pályaudvar építését a vasúti forgalom zavartalan üzemét fenntartva valósították meg; a régi épületet csak akkor bontották le, mikor körülötte és felette már ott állott az új csarnoképület. A kivitelezés irányító mérnöke Gyengő László Viktor volt. Az új fejpályaudvar építése 1877-ben fejeződött be. Árkádos oromfalai és galériasoros motívumai az első épületre emlékeztetnek. Az építkezés kivitelezői részvénytársaságok voltak: a francia Schneider, Fives-Lille, Eiffel cégek, és a Vitkovic-féle magyar vasmű. Eiffel irodája, mint fővállalkozó a tetőszerkezet nagy fesztávú elemeinek E. Polonceau által kikísérletezett rendszerét alkalmazta. A csarnokáthidaló elemeket Theodor Seyrig francia mérnök tervezte. A szerkezeti elemeik gyártásában a Ganz gyár is közreműködött.

Forrás: História, 1980. január – Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár