Hazánk első, külföldre is fuvarozó vállalata, a Hungarocamion 1966. január elsején alakult. A cég járműparkja az alapításkor 270 járműből állt: Mercedes, Saurer, Skoda és Csepel autókból. A Csepelek később kicsinek és gazdaságtalannak bizonyultak, a kísérletek pedig, hogy az elavult erőforrást és erőátviteli egységet Mercedes motorra és váltóra cseréljék, nem jártak sikerrel, így 1969 után a Hungarocamionnál már nem alkalmaztak Csepeleket a fuvarozásban.
Előzmények és kronológia: 1948 – A VOLÁN állami fuvarozási vállalat megalapítása. 1966 – Megalakult a Hungarocamion, Magyarország egyetlen, állami tulajdonban lévő, nemzetközi közúti fuvarozást végző cége; 1994 – Privatizálják a Volán Tefu Rt.-t.; 2002 – A Volán Tefu Rt. megvásárolja a Hungarocamion Rt.-t, a Hungarocamion részvényeinek 92%-ának felvásárlásával, így létrejött Magyarország legnagyobb logisztikai szolgáltató cége.
2003 – A Volán Tefu felveszi a magántulajdonos nevét.
A Hungarocamion Rt. története napjainkban ért véget: 2006 – A Hungarocamion Rt. neve is a magántulajdonosi cégnévre változott, ezzel 40 év után eltűnik a piacról egy újabb, Magyarországon széles körben ismert név.
A Magyar Szabadalmi Hivatal adatbázisában szereplő Hungarocamion védjegyek (lajstromszám, cím):
152299 Hungarocamion Nemzetközi Autóközlekedési Rt.
151698 ZOLL Agent HUNGARIA
130368 CAMI
127901 Hungarocamion – 126103 Hungarocamion
Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Évfordulóink 1991. MTESZ; MSZH Pipacs adatbázis)
Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.
Szabó Attila: Az Iráni-Magyar Közlekedési Társaság (1975–1979) (részlet)
A Hungarocamion Vállalat (HC) szerteágazó fuvarozási tevékenysége a Magyarországon egzotikusabbnak ítélt országokra is kiterjedt (pl. a közel-keleti régióra). A nemzetközi szállítmányozásban a külföldön létesített tranzitállomásoknak – műszaki szerviz, személyzetellátás, vámoltatás és egyéb logisztikai feladatok ellátása miatt – mindig is meghatározó jelentősége volt. Mindez történhet államközi vagy vállalatok közötti együttműködések kiépítésével, de kiépülhet leányvállalatok alapításával is. A HC, közvetlenül megalakulása után (1966-tól) már létesített Olaszországgal közös vegyesvállalatokat (Peklar, Eurocar), majd ezt a tevékenységet folytatta a Közel-Keleten (Golf Europa).