1930. március 1-én alakult meg a Magyar Királyi Haditechnikai Intézet, amelynek tiszteletére tartják ezt az emléknapot. Először 1994-ben rendezték meg.
A Jeles napok szerkesztősége
Zrínyi Miklós: Az török ellen való orvosság
(részlet)
De mindezekkel szemben a mi előnyünkre vált, hogy ügyes újoncokat válogattunk, hogy hadi szabályokat állítottunk föl s tanítottunk, a fegyelmet naponkénti gyakorlással megszilárdítottuk, s mindazt, ami a harcban, ütközetben elő szokott fordulni, a harckiképzésben megismertettük, ezeket a tapasztalatokat megbecsültük, katonáinkat öntevékenységre neveltük. […]
Aki tehát békességet óhajt, az készüljön föl a háborúra; aki győzelemre vágyik, az oktassa katonáit szorgalmasan, aki jó sikert kíván, az tudománnyal hadakozzék, s ne próbáljon szerencsét.
Kende György – Nyitrai Mihály: Sakk és Hadtudomány
(részlet)
A TEMATIKAI EGYSÉG NEVELÉSI-FEJLESZTÉSI CÉLJAI KÖZÜL KIEMELJÜK AZ ALÁBBIAKAT:
A jó értelemben vett versenyszellem és győzni akarás kialakítása. Az általános megismerési készség és a tanulási képesség fejlesztése. A koncentráció fejlesztése, tudatos fenntartása. A szervezés, vezetés, irányítás képességének fejlesztése. Annak felismertetése, hogy tanulás nélkül nincs fejlődés, tanulás segítségével tehetnek szert sikerekre a sakktáblánál. A képi emlékezés fejlesztése statikus helyzetekben, történésre való emlékezés, ismeretek tudatos memorizálása, felidézése.
A döntésképesség és a dinamikus ellenirányú gondolkodás fejlesztése: döntési lehetőségek megismerése, a felmerülő külső tényezők osztályozása, az ellenfél lehetséges döntéseinek számbavétele. Döntéstámogató funkciót betöltő módszerek megismerése. A racionális döntés iránti igény kialakítása, annak felismertetése, hogy a döntések következményekkel járnak.
Törekvés erősítése az oksági kapcsolatok keresésére, általánosításra, specializálásra, megismert gondolatmenet felhasználására. A célszerűség és a jelentéstartalom megítélési képességének fejlesztése. A hatékony, gyors, célirányos gondolkodás fejlesztése. Kitartás erősítése.
Az absztraháló és elemző képesség fejlesztése. Fogalmak alkotása, rendszeralkotás, kombinatorikus modellek, nyelvezet helyes használata. Az esetfelsorolások, megszámolási problémák, kombinatorikai feladatok során becslés és fejszámolás fejlesztése. A probléma felismerés és problémaérzékenység fejlesztése. Az önbizalom, és a kritikai gondolkodás, diszkusszió képességének fejlesztése.
Szintetizáló képesség fejlesztése. Az állítások megítélése, következtetés megítélése, jelek szerepe, használata, matematika logikai nyelv pontos használata. A logikus gondolkodás fejlesztése. Szabálytisztelet, szabálykövetés, etikus viselkedés erősítése. Türelem fejlesztése.