Augusztus 1-jének pogány múltját kettős keresztény ünnep alapításával próbálta az egyház elfeledtetni. Ez a nap a katolikusok számára Szent Péter bilincsekből való szabadulásának emlékünnepe (festum S. Petri ad vincula), a nép nyelvén Vasas Szent Péter, Szent Péter vasaszakadása. A Szentírásban foglaltak szerint (ApCsel 12,1–11) Heródes Agrippa 42-ben idősebbik Jakabot lefejeztette, Pétert pedig börtönbe záratta, s ott nehéz vasban, szigorú őrizet alatt tartatta. Ám a rákövetkező éjjelen megjelent a börtönben az Úr angyala. Érintésére leestek Péter láncai, s az apostol az alvó őrök között észrevétlen távozhatott. Mind Jakab
kivégzése, mind Péter szökése húsvétkor esett meg az Írás szerint, vagyis akkor, amikor a Szentföldön aratni kezdenek. Gyaníthatóan az aratás európai időpontja miatt tétette az egyház Jakab napját július 25-ére, Péter szabadulásának ünnepét pedig augusztus 1-jére. Ezen a napon szentelték föl a csoda emlékére emelt római San Pietro in Vincoli templomot. Az erről szóló egykorú, V. századi hivatalos
bejelentés azt írja, hogy az ünnepnapot egy pogány császári ünnep helyettesítésére iktatták a naptárba (nyilván Augustus már említett ünnepéről van szó). Végső soron azonban Szent Péter bilincseinek ünnepe, a naptári szomszédságban köszöntött mártír Jakabbal Lug bilincseit és halálát volt hivatva helyettesíteni.
Az ünnep bevezetésének negyedik okát a következőkben lehet megjelölni. Az Úr csodálatosképpen kioldozta Pétert a bilincsekből, és neki adta oldásnak és kötésnek a hatalmát, minket pedig a bűnök tartanak kötelékükben, és feloldozásra várunk. Azért tiszteljük meg tehát őt ezen az ünnepen, melyet Bilincses Szent Péter ünnepének neveznek, hogy miként ő érdemes
lett arra, hogy bilincseiből feloldoztassék, és miként megkapta az Úrtól a feloldozás hatalmát, úgy bennünket ő oldozzon fel a bűnök bilincseiből.
Hogy az ünnep bevezetésének ezen utolsó oka sokat nyomott a latban, senki sem tagadhatja, látva, hogy ünnepének szentleckéje a bilincsekből történt szabadulásról emlékezik meg, az Evangélista pedig a feloldozás hatalmának adományozásáról szól (Mt 16,13–19), és az ünnep miséjének könyörgése éppen ezt a feloldozást kéri tőle.
Heródes Agrippa
börtönbe veti Pétert, de miért ottan közel vala az
húsvétnap szent ünnepi, kit oktávig tisztölnek vala, halasztá halálát az
ünnepnek utána. Azonközben az hű keresztyének nagy buzgósággal és szünetlen
imádkoznak vala érette, kiszabadojtaná őket. Íme azért mikoron Szent Péter
nagy kénnak és sírásnak készsége miatt elszunnyadott volna, Úristennek
angyala hozzá jöve nagy fényességgel és feltaszigálá őtet, mondván: kelj fel
hamar, vond fel te nadrágodat és övedözzél be és jöjj utánam. Mikoron azt
tette volna, kivivé őtet és megszabadojtá az fogságból. Ennek azért
emléközetire üli anyaszentegyház ez mai szent ünnepöt.
Elmondja még az Érdy-kódex, hogy I. Sándor pápa azt
tanácsolja a fejedelem Balbina nevezetű golyvás lányának, hogy Péter apostol
béklyóinak megcsókolásával keressen gyógyulást. Így is tett, és baja
elmúlt.