JanuárFebruárMárciusÁprilisMájusJúniusJúliusAugusztusSzeptemberOktóberNovemberDecemberNemzeti ünnepekEgyházi ünnepekJeles napokKiemelt magyar napokVilágnapok, nemzetközi napokEseményekMozgó ünnepekTeljes évTeljes év
  
ma: 2024. március 29.Névnap: Auguszta
    
 
Hónapok
 

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.

VARGA BÁLINT, (Budapest, 1891. aug. 2. – Budapest, 1948. jún. 16.): gépészmérnök, számos új vasúti kocsiszerkezet (új kerék-, tengely-, csapágyas ütközőtípusok) és különleges kocsitípusok tervezője.

Tanulmányait a budapesti műegyetemen 1913-ban végezte. 1913-tól a műegyetem mechanikai technológiai tanszékén tanársegéd; 1914-től MÁV-mérnök, 1914–15-ben műegyetemi adjunktus volt. 1915-ben orosz fogságba esett, 1920-ban tért haza. 1925-ben a MÁV Igazgatóság járműszerkesztő, beszerző és kísérleti osztályán csoportvezető volt, 1943-tól osztályvezetőként, majd üzletigazgatóként tevékenykedett haláláig. Részt vett az Árpád-típusú sínautóbuszok és a forgó alvázas, nagy sebességű személykocsik kialakításában is. A MÁV-nak állandó képviselője volt a különböző nemzetközi vasúti szervezetekben. 1944-ben Szombathelyre került, és 1945 tavaszán itt kezdte meg a szovjet Hadiforgalmi Igazgatóság támogatásával a dunántúli MÁV-vonalak üzemének újjászervezését.

SzM.: A Ganz sínautóbuszok, 1934
(részlet)
Sínen voltak!

A négytengelyes sínautóbusz 160 000 pengőbe került darabonként, s először kettő, az Árpád és az Előd futott ki a gyárból.

1940-ig összesen hét ilyen sínautóbuszt vásárolt a MÁV, többek között a Hubát és a Tast (1935), a Szent Lászlót és a Szent Istvánt (1937), a luxuskivitelű Regent és Lél szalon motorkocsikat (1936), illetve az utolsót a szériából, a Mátyás királyt (1940). A járművek iránt jelentős nemzetközi érdeklődés mutatkozott, a Ganz 1935 és 1944 között számos Árpád-típusú, illetve továbbfejlesztett gyors-sínautóbuszt, illetve motorkocsit szállított Argentínába, Egyiptomba, Lengyelországba, Nagy-Britanniába, Romániába, Spanyolországba, Szlovákiába és Uruguayba. A technológiai előnyök mellett – könnyűszerkezetes, hegesztett acélvázas kocsiszekrény, illetve a Ganz-Jendrassik–féle dízelmotor – a sikerhez nyilván hozzájárult a korszerű formatervezés mind a motorkocsik exteriőrjét, mind pedig a kocsibelsőket illetően. Különösen látványos – a nyomtávváltás szükségszerűségéből eredő – „szoknyás” változat, amely az Egyiptomi Államvasutak (ESR) részére készült, vagy az Argentin Államvasutak (ASR) részére 1936-ban szállított első ún. „ezüstvasút”.

Forrás: Octogon építészeti folyóirat honlapja
gördítősávgördítőgomb
Ünnepcsoportok
Neumann Kht.Color Plus MultimediaIsmertetőImpresszum© CopyrightFőoldal