A szüret a parasztgazdaságokban kölcsönös segítséggel végzett társasmunka, a városi szőlő-monokultúrás
gazdaságban általában bérmunka, a 19. század
közepe előtt a földesrúi szőlőkben főként
robotmunka.
A kisebb szőlőkben a család ma is meghívott
segítőkkel szüretel. A házigazda, a tulajdonos vendégül látja a szüretelőket
étellel-itallal, a szőlőből, mustból kóstolót vihetnek haza. Bortermő vidékeken
nagyobb szabású mulatságokat, szüreti
felvonulásokat rendeztek. A 16-17. században a szüret idejére a
törvénykezést is beszüntették. A 19-20. század fordulóján a szüreti
felvonulásokat, akárcsak az aratásiakat, miniszteri rendelettel egységesítették
és szabályozták, mintául véve a 18-19. századi uradalmi szőlőmunkások szokásait.
A szüreti szokások a szőlőszedés utolsó napjához, a
végzéshez kapcsolódtak: az uraság megkötözése; szüreti koszorú
elkészítése; a koszorúvivők leöntése vízzel; az uraság köszöntése verses
rigmusokkal; a legjobb szedők megajándékozása pl. kendőkkel; végzéstánc;
mulatság.
[…]
A szüret időpontja a 18-19. században valamilyen
jeles naphoz kötődött. Szent Mihálytól (szeptember 29.) Simon-Júdás (október
28.) napjáig. Az Alföld több vidékén Szent Mihály napkor kezdték a szüretet. A
Dunántúl nagy részén és Erdélyben Terézia (október 15.), a Balaton és Kőszeg
vidékén Orsolya (október 21.), Tokaj-Hegyalján Simon-Júdás (október 28) napján.
Tátrai Zsuzsanna - Karácsony Molnár Erika: Jeles napok, ünnepi szokások
(részlet)