Pantaleon kisázsiai orvos, vértanú († 305), a Tizennégy Segítőszent egyike. Olajfához kötözve fejezték le. A legenda szerint fejéből nem vér, hanem tej folyt. Az olajfa gyümölcseivel beborította holttestét.
Keleten is, Nyugaton is korán tisztelik. Justinianus bizánci császár Konstantinápolyban hatalmas templomot épít e megalomartyr tiszteletére. Rómában már a S. Maria Antiqua archaikus freskóin feltűnik, Köln városában pedig a X. században bencés apátság választotta védőszentjéül.
Pantaleon tiszteletével hazánkban is már az Árpád-korban találkozunk. Ünnepét legtöbb misekönyvünk számontartja. Balogh Albin véleménye szerint országunkon át a Szentföldre iparkodó német, rajnavidéki zarándokok ismertették meg népünkkel. Nyomatékosan számba kell azonban vennünk a keleti egyház hatását is. Egy 1329-ből származó oklevél úgy tudja, hogy a Szent Pantaleon-kolostorban valamikor moniales graecales, vagyis görög apácák éltek. A XIII. században már apátságként emlegetik (1238) a Duna szigetén (in insula Danubii), amely a mai Dunapentele közelében állhatott. Emlékeztetünk még a közeli Sárpentele falura is. Sajnos, egyiknek sem Pantaleon az újabb barokk patrociniuma. Pentele egyébként a Pantaleon magyar származéka. Alakváltozata a Petelei családnévben él.
Pantaleon táblaképével találkozunk Bártfa (1500), Kisszeben (Sabinov, 1520), és Ludrófalva (Ludrová, 1510) szárnyasoltárain a Tizennégy Segítőszent társaságában. Biztos, hogy ez a kultusz nem egyenes folytatása Pantaleon Arpád-kori tiszteletének, Itt már újabb jámborsági áramlattal van dolgunk: Pantaleon közbenjárását fejfájás, szoptatási fájdalmak és jószágvész esetén tartották foganatosnak.
Pantaleon úgy halt meg, mint egy fa. Fához kötözött embert lenyakazni elég szokatlan és nem éppen fát kímélő módja a kivégzésnek. A nyakazó bárd vagy szekerce lényegében favágó vagy ácsszerszám, és a tűzzel való pörzsölés is fapusztító eljárás. Az a mozzanat, hogy Pantaleon nyaksebéből tej folyt vér helyett, ugyancsak erre vall – gondoljunk a tejnedvű fafélékre –, s az is, hogy
testét fa gyümölcsei borították be; a kép a rómaiak Nonae Caprotinae ünnepét idézi fel, amikor kecskefügefa tejét áldoztak Junónak hívei.
Pantaleon nevét egyesek a görög Pantaleémon, „Mindenkivel könyörületes” névből magyarázzák, ami illik az orvosra, mások a szintén görög Pantaleón névformát tartják eredetinek. Jelentése, „teljesen olyan, mint egy oroszlán”. Ez viszont illik az Oroszlán hónap első dekádjába.
A legendás Pantaleon mitologikus előképei azok a görög istenek, akiknek az „oroszlános” Naphoz, a gyógyításhoz és a gyógynövényként is számon tartott olajfához köze van. Ilyen Apollón, aki egy személyben napisten és orvos (Paiéón), s az olajfához többrendbeli köze is van. Amikor született, anyja, Létó egy pálmába és egy olajfába kapaszkodott, s olaj volt a hagyományos gyógyír a kánikulai Nap tüzes nyilai okozta sebekre. Orvosisten volt Apollón fia, illetve alteregója Aszklépiosz is, akit szintén fának való halálnemmel végeztek ki, Zeusz villáma sújtotta agyon. A
harmadik mitikus orvos, maga Paióniosz, aki a daktüloszistenek közül Rheia mutatóujjának megszemélyesítője volt. Robert Graves a görög ujj- és faábécét egyeztetve Paióniosznak vadolajfa-koszorút juttat; a fa-ábécé O betűjét jelképező vadolajfát felelteti meg az ujj-ábécében a mutatóujj hegyének. A negyedik orvos nő volt, Athéné Paióna. Ő az, aki a mítosz szerint az olajfát megteremtette, s ez a szent
fája is. A Kos hónap (és a tavaszpont) olümposzi védnökeként és Aszklépioszhoz fűződő különleges kapcsolata révén – Hügieiának („Egészség”) is hívták, mint Aszklépiosz leányát – neki is köze van a napistenhez.