Lénárd, másként Leonárd a
koraközépkor egyik leghíresebb, legnépszerűbb szentje. Tisztelete a
közép-európai, főleg alpesi katolikus néphagyomány legarchaikusabb rétegeiben
gyökerezik. Élete elvész a jámbor legendák világában. Biztosan csak annyit
tudunk róla, hogy remeteként a VI. században élt Limoges környékén.
Lénárd a bajor – osztrák szakrális tájnak
kiváltképpen tisztelt szentje. Kultuszát Andree szerint különösen a ciszterciták terjesztették, akiknek e táj
egykorú mezőgazdasági élete sokat köszönhet. Lénárdnak sokféle patronátusa volt:
beteg emberek és állatok orvosa, rabok, kovácsok, pásztorok védőszentje.
Legendája szerint azt a kegyet kérte a királytól, hogy minden rabot, akit a
börtönében fölkeres, engedjen szabadon. Tiszteletére a vastárgyak felajánlása
különösen jellemző. Bod Péter megjegyzése szerint olyan kegyelmére méltóztatta volt Isten Lénárdot, hogy ha a foglyok ő róla
megemlékeztek, s néki könyörgöttek, elromolván a vas bilintsek,
megszabadultak…
Lénárd (Leonardus) annyit tesz, mint a ‚nép illata’, a leosból, ami népet, és a nardusból, ami illatozó füvet jelent, mert jó hírének illata magához vonzotta a népet. Avagy a Lénárd nevet úgy érthetjük, mint ‚aki meredélyeket választ magának’ (legens ardua), vagy az oroszlánról (leo) nevezték el. Az oroszlánnak négy tulajdonsága van. Először is bátor: miként Isidorus mondja, keblében és fejében bátorság lakozik. Így Szent Lénárd keblében is bátorság lakozott, a gonosz gondolatok megfékezése által, fejében pedig az égiek fáradhatatlan szemlélése által. Másodszor éberség lakozik benne, két dologban: alvás közben szemét nyitva tartja, s lábnyomait menekülés közben elkaparja. Így Lénárd is éber volt a cselekvés fáradozásában, éberen aludt a szemlélődés nyugalmában, s minden világi vágy nyomát eltörölte magában. Harmadszor roppant erő van az oroszlán hangjában, mivel hangja halva született kölykét is feléleszti harmadnapra, és minden vadállatot megtorpant, megállít. Így Lénárd is sok embert, akik a bűnökben halottak voltak, felélesztett, és sok halottat, akik vadállat módjára éltek, a
jócselekedetekben megtartott, megállított. Negyedszer félelem lakozik a szívében, mert – Isidorus szerint – sokáig fél a kerekek zajától és a fellobbanó tűztől. Így Lénárd félte és félve kerülte a világi gondok zaját, és ezért a pusztaságba menekült: félt a földi vágy tüzétől, és ezért minden neki felajánlott kincset megvetett.
Lénárd „skorpiósága” lényegesebb funkcióiban érhető tetten: fogolyszabadítóként
és a vas kedvelőjeként semmilyen más hónapba nem illene. A Skorpióhava – mint mondottuk – a „halál háza”. Naptári,
asztrális vonatkozásban viszont a halál sohasem végleges, hiszen emberi
tapasztalattal mérve az égi mozgások, és a földi természet változásai
örökkön-örökké ismétlődnek. Istenek, héroszok, mesehősök esetében a halállal
rokon értelmű az alvilágjárás, szegény sorba vettetés, kirekesztés (száműzetés),
rangvesztés, eltévedés (erdőben, labirintusban), megcsonkulás, betegség,
elvarázsoltság (pl. kővé válás), és rabság
(különösen mélységbe, sötétségbe, föld alatti üregbe vettetés), mivel ezek az
alvilágjárással analóg helyzetek. E fogalomkör tágasságát jelzi, hogy a régi
képes beszédben a rácsozat nemcsak a börtönnek, hanem a halálnak is a jele: aki
meghalt, arra keresztet vethetünk, kiikszelhetjük, áthúzhatjuk a nevét. A halált
a rácsos szövetű hálóval is szimbolizálják (a két szó a magyarban közös tőről
is.