Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal
együttműködésben készült.
A keszthelyi származású feltaláló kormányozható léghajó-konstrukciójához számos
birodalmi fővárosban próbált támogatókat találni. Bécs és Szentpétervár után
végül Berlinben kapott segítséget, Carl Berg alumínium-gyáros támogatásával
épített meg egy rácsszerkezetű és természetesen alumíniumborítású léghajót. A
47,5 méter hosszú és 13,5 méter átmérőjű, két végén kúpos kialakítású, hengeres
szerkezeti vázat 0,2 mm vastagságú alumíniumlemezzel burkolta be. A kormányzást
és előrehaladást biztosító 2 méter átmérőjű légcsavarok meghajtásáról
négyhengeres Daimler-motorok gondoskodtak. A felhajtóerőt hidrogéngáz
alkalmazása szolgáltatta. 1896. október 9-én éppen ennek a hidrogéngáznak a nem
megfelelő összetétele okozta az első nyilvános kísérlet kudarcát. Ráadásul 1897.
január 13-án Schwarz Dávid váratlanul meghalt. Özvegye Carl Berg támogatásával
még egy kísérletre alkalmassá tette a konstrukciót, és 1897. november 3-án a
berlini Tempelhof repülőtéren megtörtént az első sikeres merevvázas
léghajó-modell felemelkedése a kifutópályáról. Igaz, a leszállás már egyáltalán
nem zökkenőmentesre sikeredett, a szerkezet jelentősen megsérült.
Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Évfordulóink 1997. MTESZ)