A filozófia a bölcselet tudománya, a bölcseleté, mely az emberiséget előreviszi.
Ez okból hozta létre az UNESCO A FILOZÓFIA NAPJÁt, melyet első alkalommal
2002-ben tartottak meg. Azóta minden évben tudományos konferenciákkal,
vitafórumokkal és egyéb kapcsolódó eseményekkel ünnepelnek szerte a világon.
Apollodórosz, akit Phaléronból jövet Glaukon szólított meg az athéni úton azzal a
kéréssel, hogy számolna be néki, miféle beszédek hangoztak el a szerelemről azon
a bizonyos vacsorán, amelyen Agathón, Szókratész, Alkibiádész, és még sokan
mások beszéltek, bizonyára azért nem kéreti magát sokáig, mert erősen érdeklődik
a téma iránt. Ki ne érdeklődne iránta? Aki szerelmes, azért érdeklődik, mert
kíváncsi, miként viselkednek mások ebben a kivételes állapotban, aki pedig éppen
nem szerelmes, legalább beszélni vagy hallani szeretne róla, mert mások szava
arra a kivételes élményre emlékezteti, amiben akkor is reménykedik élete
fogytáig, ha már részesült belőle, s akkor is, ha nem részesült.
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Lao-ce / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Ábrahám / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Jézus / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Eknathon / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Buddha / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Bodi Dharma / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Wágner Nándor: A filozófusok kertje - Mahatma Ghandi / Budapest, Gellérthegy (Fotó: Legeza Dénes István)
Én azt hiszem, utánoznunk kell itt Károlyt, a frankok királyát, aki midőn népének szilajságát más eszközökkel nem tudta megfékezni, iskolákat szervezett, hogy az ifjúság szilaj természete megszelídüljön bennük a filozófia hatására. „Mert a filozófia, minden tudomány anyja, mi lehet más, mint az istenek ajándéka, aminek Platón tartja, vagy, amint én hiszem – így beszél Cicero –,
az istenek találmánya! Ez tanított bennünket először is az istenek tiszteletére, azután az emberi jogra, mely az emberi nem együttélésében gyökerezik, továbbá a szerénységre és lelki nagyságra. Ez űzte el a homályt lelkünkről és szemünkről, hogy mindent világosan lássunk, magasabb rendű és alantasabb, első, utolsó és közbülső dolgokat. Szóval, úgy látszik, valami isteni erő ez,
amiért annyi nagy dolgot véghez tud vinni.”
Descartes úr, ön egy nagy naiv. Egy oly ragyogó ész, aminő az öné, az örökmozgó föltalálásába veszejti magát. Nem mondom, hiszen elmés gépezet az, melyet ön szerkesztett, s melyben a kétkedés tranzmissziója által hajtja a testet a lélek és a lelket a test. Az eszme durrogó motorja fölött pedig ott tündöklik a mennyei benzinkút s kezelője, az Isten. Minden elismerésem az ön páratlan géniuszáé, melytől fejre áll a középkori dogmák iskolamestere. Csak…hogyan is mondjam…van itt egy kis bibi. Ön elfelejti, hogy csimpánzokhoz beszél. Ez a fáról fára viharzó horda meghökkentően tanulékony, mindazonáltal ösztönlény, és nem vevő a karteziánus következetesség módszerére, őt az ipari formatervezés érdekli, a nyaktiló, ez a célszerűségében tökéletes remekmű, mely körül mosollyal az ajkukon kötögetnek a szebb jövőt remélő honleányok. Az ész nevében elfuserált évszázadokról most egy szót sem ejtek. Elég legyen annyi, hogy nincs véresebb hóhér egy-egy vezérelvvé lett fennkölt ideánál. Nem hiszi? Nézzen csak föl a csillagos égre, amit ott lát, maga a végtelenségnek nevezett, csillagsziporkás ellentmondás. Nincs fala, orrunkat mégis folyton beleverjük, s hódításra törő kíváncsiságunk új s még újabb módszere orrunk vérétől vörös. Ami meg a boldog életet illeti: – Az csak a szép! – sóhajt föl a kocsmai fröccsöző. Kelt 1646; önnek s lobogó szellemének tántoríthatatlan híve, Bözsi.