JanuárFebruárMárciusÁprilisMájusJúniusJúliusAugusztusSzeptemberOktóberNovemberDecemberNemzeti ünnepekEgyházi ünnepekJeles napokKiemelt magyar napokVilágnapok, nemzetközi napokEseményekMozgó ünnepekTeljes évTeljes év
  
ma: 2018. szeptember 19.Névnap: Vilhelmina, Dorián
    
 
Hónapok
JÚNIUS 24. – VÁZSONYI JENŐ SZÜLETÉSNAPJA – 1864
 

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.


VÁZSONYI JENŐ, Weiszfeld (Csabrendek, 1864. jún. 24 – Budapest, 1940. aug. 15.): gépészmérnök, évtizedeken át a MÁV vezetője, elnöke.

A gépészmérnöki oklevél megszerzése után az államvasutak alkalmazásába lépett. 1906-tól vasúti és hajózási főfelügyelő, 1914-től MÁV-igazgató volt, az I. világháború alatt szénkormánybiztos, 1918-tól államtitkári címmel a MÁV elnökigazgatója lett. Vezetése alatt kezdődött meg az államvasutak vonalainak villamosítása. Szerepe volt Budapest utcai világításának korszerűsítésében és a magyarországi tőzegtermelés megindításában. Hosszú időn át mint igazgatósági tag részt vett a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BESZKÁRT) irányításában is.

Tőkéczki László: Vázsonyi Vilmos – Könyvbemutató
(részlet)

 

A könyvbemutató teljes anyaga: Vázsonyi Vilmos előadása

 

„Vázsonyi Jenő, akit megemlítek, mivel a könyvben ő névvel csak egyszer, vagy kétszer szerepel, ami érthető, nem ez a könyv dolga, ő a Műegyetemet végezte el. Vasútmérnök lett, a baleset-elhárítás nemzetközi rangú szakembere, könyveit lefordították annak idején németre és olaszra a vasúti baleset-elhárításról, ez volt a szakterülete, pályáját a MÁV elnök vezérigazgatójaként fejezte be, ő is zsidó vallásúként, ami szintén elég jelentős és fontos karriert jelentett a magyar közigazgatásban. A háború idején közlekedési kormánybiztosként is dolgozott, és ha az első világháború történetét olvassák, arról szó sem lehetet, hogy nem működött problémamentesen a katonák ki-, vagy beszállítása. Az, hogy mások mit műveltek a csizmákkal, ruhaneműkel, egy más kérdés, de a Vázsonyi Jenő által irányított közlekedés tökéletesen működött, ami nagyon kemény munka volt, mert össze kellett hangolni az osztrákokkal, a németekkel, kivinni a frontra az anyagot, a sebesülteket evakuálni, nem részletezem. Miután nyugdíjba ment, 1919-ben ők is elmenekültek a Kommün elől. A vasutasok annyira szerették, hogy őrséget álltak. Azt mondták, nem fogják beengedni a vörös őrséget, összepakolhatnak mindent, egy szalonkocsiba tesszük magukat, és mi vasutasok kivisszük Bécsbe. Ez történt. Nem engedték be a határon a vörös őrséget az ő hűséges vasutasai. Értesítették erről a kommunista komisszár Landlert, aki erre áldását adta, mert emlékezett rá, hogyan védte Vázsonyi Vilmos, Jenő öccse a vasutassztrájkban a vasutasokat. A vasutassztrájk védelmének sikere Jenő bácsin múlott, mert Vázsonyi Jenőtől a legközelebbi információkat kapta meg, és tökéletesen értette a helyzetet. Vázsonyi Jenő doktori disszertációját a következő címmel írta, és ezzel be is fejezem: A mérnök munkásvédelmi hivatása.” (Vázsonyi Vilmos)

 

Forrás: XX. századi intézet honlapja – Rendezvények

 

 

gördítősávgördítőgomb
Ünnepcsoportok
Neumann Kht.Color Plus MultimediaIsmertetőImpresszum© CopyrightFőoldal