JanuárFebruárMárciusÁprilisMájusJúniusJúliusAugusztusSzeptemberOktóberNovemberDecemberNemzeti ünnepekEgyházi ünnepekJeles napokKiemelt magyar napokVilágnapok, nemzetközi napokEseményekMozgó ünnepekTeljes évTeljes év
  
ma: 2024. március 29.Névnap: Auguszta
    
 
Hónapok
 

Ez az oldal a Magyar Szabadalmi Hivatallal együttműködésben készült.


A Ford gyár legsikeresebb gépkocsi-modelljének tervezője, GALAMB JÓZSEF (Makó, 1881. febr. 3. – Detroit, 1955. dec. 4.) először a szegedi Fa- és fémipari szakiskolában, majd a budapesti Felső-ipariskolában tanult, 1901-ben szerzett végbizonyítványt. Először a diósgyőri Vasgyárban, majd a hódmezővásárhelyi Mérleggyárban gyarapította gyakorlati ismereteit, ezután Aradra került, a Magyar Automobil Rt-hez. Itt elnyert egy ösztöndíjat; ennek köszönhetően 1903-ban Németországba utazott tanulmányútra. Az ösztöndíj fogytával szakmunkásként helyezkedett el különböző német városokban, végül a frankfurti Adler gépkocsigyárban. Itt tudta meg, hogy 1904-ben az egyesült államokbeli Saint Louis-ban autó világkiállítás lesz. Megtakarított pénzét költötte az utazásra és 1903 októberében gyakorlatilag pénz nélkül érkezett New Yorkba. Először dobozgyári segédmunkásként, majd szerszámkészítőként dolgozott, sikerült eljutnia a világkiállításra, és az ott látottak úgy fellelkesítették, hogy elhatározta: az autóiparban keres munkát. Először Clevelandban vállalt karburátorkészítést, majd Niles-ban lett szerszámtervező. A nyelvet közben jól megtanulta és 1905 decemberében az akkor még kis létszámú Ford Motor Company mérnöki munkakörben, gépkonstruktőrként alkalmazta. Egyik tervrajza annyira megtetszett a gyáralapító Henry Fordnak, hogy vele terveztette meg a később legsikeresebbé vált termékét: a T-modellt, az egyszerűen vezethető és szerelhető, olcsó „népautót”. Joggal nevezhető így, hiszen 1908 és 1927 között több mint 15 millió készült belőle. Mindez Fordnak hatalmas vagyont, Galamb Józsefnek pedig nagy tekintélyt szerzett. 1944-ig dolgozott az időközben mamutvállalattá fejlődő gyárban. Gépkocsikon kívül hadigépeket és traktorokat is tervezett.

Galamb József nem szakította meg kapcsolatát Magyarországgal. Többször hazalátogatott, előadásokat tartott a Mérnök és Építész Egyletben. 1921-ben százezer koronás ösztöndíjat alapított makói fiatalok támogatására.

A munkáját elemző szakemberek különösen a T-modell sebességváltójának bolygóműves megoldását, mint az akkori rossz útviszonyokhoz alkalmazkodó konstrukciót emelik ki, továbbá a gyújtóberendezés leegyszerűsítését.

gördítősávgördítőgomb
Ünnepcsoportok
Neumann Kht.Color Plus MultimediaIsmertetőImpresszum© CopyrightFőoldal